Yodep

8 augustus 2014 - Mangochi, Malawi

Zondagmorgen gingen we naar een christelijke kerk in Zomba, dit was de 'kerk van' Sarah, onze plaatselijker leidster.
Zij ging altijd naar deze kerk.
De dienst was helaas niet in het Engels maar in het Chichewa, de plaatselijke taal.
Er was een priester vanuit Lilongwe (de hoofdstad) hierheen gekomen.
In het begin waren er 3 koren, mannen, vrouwen en kinderen, dit was leuk om te horen.
Toen begon de priester te praten, we verstonden er niks van dus het was heel saai, later begrepen we dat hij het had over hekserij en dat de 'heksen' uitgeroeid moesten worden.
Hier in Malawi word je als meisje soms bestempeld als heks door een priester, vaak word ze dan uit de familie verstoten.
Na 2.5 uur in de kerk te hebben gezeten gingen we maar ons 2e project, Yodep.
Dit is een project van Be More, dat vrijwilligerswerk aanbied voor mensen vam 18 jaar en ouder maar nu mochten wij er ook heen.
We kregen een introductie en moesten voor de 1000e keer het Malawiaanse en het Nederlandse volkslied zingen, ik denk dat ik nog nooit zo vaak ons volkslied gezongen heb als in deze 2 weken.
Na de introductie gingen we spelen met de kinderen die er waren, deze kinderen waren anders dan bij Mawa, ze waren erg gewend aan blanken, dus van alle kanten gingen ze op je zitten.
'S avonds gingen we op tijd naar bed.

1. Mariël:
    8 augustus 2014
    WHAHAHAHAHAHA, nou dan mag je ons het hele volkslied ook wel eens leren als je terug bent ;)
    Dinsdag op de terugweg naar kroenenberg mag je het zingen, haha.
    groetjes Mam.